چند نوع سرطان در سيگار نهفته است؟

سيگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان است كه مهم‌ترين آنها عبارتند از: سرطان ريه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان كبد و سرطان روده بزرگ.

تنباكو همراه با كاغذ و فيلتر و برخي افزودني‌ها، مواد تشكيل دهنده سيگار هستند. در واقع سوختن اين مواد با هم موجب پديد آمدن بيش از 4000 ماده سمي و 80 ماده سرطان‌زا مي‌شود. شواهد علمي نشان مي‌دهند كه تمام انواع محصولات دخاني به هر شكلي مضر بوده و مرگ و مير و ناتواني را سبب مي‌شوند.
دود سيگار داراي دو جريان اصلي و فرعي است؛ جريان اصلي هنگام پك زدن، وارد دهان و ريه فرد سيگاري مي‌شود و جريان فرعي كه بسيار خطرناك‌تر است در فاصله پك زدن‌ها از نوك سيگار انتشار يافته و در محيط پخش مي‌شود كه هم اطرافيان فرد سيگاري از اين دو استنشاق مي‌كنند و هم در تنفس بعدي وارد ريه فرد سيگاري مي‌شود.

دود قليان نيز از اين امر مستثني نيست و آسيب‌هاي فراواني را به همين ترتيب بر فرد مصرف كننده و اطرافيان وي وارد مي‌كند.

با مصرف هر نخ سيگار، فرد سيگاري با سه نوع پديده اصلي بيماري زا در سيگار روبرو مي‌شود؛ سميت حاد يا فوري مانند تنگي نفس بعد از سيگار كشيدن، سميت مزمن يا طولاني مدت مانند سرطان ريه و اعتياد به ماده اعتيادآور موجود در سيگار يا اعتياد به نيكوتين.

نيكوتين موجود در دود سيگار موجب افزايش واضح ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون مي‌شود. در اثر استعمال دخانيات قلب مجبور به كار بيشتر شده و اكسيژن بيشتري نياز دارد.

بنابر اعلام دبيرخانه ستاد كشوري كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، بيماري‌هاي قلبي عروقي، سكته‌هاي مغزي، بيماري‌هاي تنفسي و بسياري از بيماري‌هاي كشنده در اثر استعمال دخانيات دير يا زود در افراد سيگاري و افرادي كه با آنها زندگي مي‌كنند اتفاق مي‌افتد.

سيگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان است كه مهم‌ترين آنها عبارتند از: سرطان ريه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان كبد و سرطان روده بزرگ.

به نظر مي‌رسد مرگ و مير زنان و مردان بر اثر سرطان ريه بيشتر از مجموع سرطان‌هاي پروستات، پستان و روده بزرگ است.

سيگار كشيدن مادران نه تنها در دوران بارداري و بعد از آن براي خودشان مضر است، بلكه داراي اثرات طولاني مدت بر روي نوزادان و فرزندانشان است. بسياري از اين بيماري‌ها مانند بيماري‌هاي تنفسي و يا كاهش كاركرد تنفسي در نوزادان و كودكان نيز اتفاق مي‌افتد و سيگار كشيدن هر كدام از والدين شدت اين بيماري‌ها را وخيم‌تر مي‌كند.

سرطان‌هاي لب، زبان و دهان نيز در اثر جويدن تنباكو حاصل مي‌شود.

استعمال دخانيات روند آترواسكلروز يا تصلب شرايين را تسريع مي‌كند. آترواسكلروز ممكن است باعث باريك شدن شريان‌هاي پا و در نتيجه درد در حين راه رفتن شده و ادامه مصرف دخانيات مي‌تواند موجب گانگرن (سياه شدن) عضو و قطع شدن انگشتان پاها و اندام شود. مطالعات بي شمار نشان داده‌اند كه مهم‌ترين علت قطع اندام تحتاني، بيماري‌هاي عروق محيطي است كه قوي‌ترين عامل خطر آن مصرف دخانيات است.

استعمال دخانيات عامل 90 درصد سرطان‌هاي ريه، 80 درصد برونشيت مزمن و 25 درصد بيماري‌هاي ايسكميك قلبي است، به طور كلي سيگار كشيدن بر روي تمام قسمت‌هاي بدن آثار سوء خود را مي‌گذارد؛ از پوست كه باعث تيرگي و چين و چروك و پيري زودرس در آن شده، تا استخوان‌ها كه باعث استئوپروز (پوكي استخوان) در آنها مي‌شود.

هيچكدام از اعضاي بدن از آثار زيان بار سيگار در امان نيستند. بعد از 20 سال سيگار كشيدن از هر 4 نفر سيگاري يك نفر فوت مي‌كند و 3 نفر به يك بيماري ناشي از سيگار كشيدن مبتلا مي‌شوند و بعد از 40 سال سيگار كشيدن از هر 2 نفر سيگاري، يك نفر فوت مي‌كند و يك نفر به بيماري حاصل از اين عادت ناپسند مبتلا مي‌شود. به راستي اين ماده شوم حاوي هزاران ماده سمي است و به هزاران طريق جان انسان‌ها را مي‌گيرد.

سيگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان است. 90 درصد سرطان‌هاي ريه و 83 درصد مرگ و مير ناشي از سرطان ريه در اثر استعمال دخانيات است.

استعمال دخانيات باعث ناتواني جنسي و عقيمي در مردان و همچنين نازايي در زنان مي‌شود.

نبايد فراموش كرد كه مصرف تنباكو به روش‌هاي مختلف علاوه بر سرطان ريه مي‌تواند منجر به بروز سرطان‌هاي متعدد در اعضاي مختلف بدن شده، سلامتي فرد و در نتيجه سلامتي جامعه را به خطر اندازد.